I i tre mondi danteschi
ricordiamoci
il primo incontro
1 Inferno
2 Purgatorio
3 Paradiso
4 il femminile eterno
5 da Dante
Inferno
II Leonardo da Vinci
e la sua lotta interiore
Leonardo da Vinci
1 il bene ed il male
2 la donna
3 il divino
4 l’ultima cena
5 la scienza
l’ultima cena
III Michelangelo
il dolore ed il pensiero
pietà
1 il maschile eterno
2 il marmo
3 Carara
4 la Volontà
5 il colore di Michelangelo
creazione di Adamo
IV Raffaello
ed il suo talento
scuola di Atene
1 valore eterno
2 la sua Visone
3 Raffaello e le donne
4 Raffaello ed il suo studio
5 ‘la Trasfigurazione’
putto di Raffaello
V Correggio
e l’Amore
Parma
1 Correggio e Parma
2 la pesta
3 la famiglia
4 Tiziano
5 il colore di Correggio
cupola Duomo di Parma
Toelichting:
atelier
Het verschijnsel leraar had me altijd al gegrepen.
En van Rafaël dacht ik het: dat is zo ’n leraar, met zo ’n atelier waar ik graag het vak zou leren.
’t leraarschap
Hoezo Leonardo da Vinci, met het patent op het sfumato?
En hoe zat het met Rembrandt en met Caravaggio en het chiaroscuro?
Wie leerde er van wie, en hoe groeide langzaam de Toren van de (kunst)schatten?
Ik vond dat iets om van te smullen.
woorden
De betekenis van ’t woord Rinascimento zou me gaandeweg steeds duidelijker worden.
Ook kon ik er nog dagelijks over denken.
de eer
Het kissebissen om de eer, is ook grappig om bij stil te staan.
Want, blijken ze opeens in Venetië ook nog eens blikken kunstenaars van geheel niet onverdienstelijke kwaliteit te kunnen opentrekken.
Wij zullen zeker niet alleen trouw zijn, aan Firenze.
de sterren
Dan is het natuurlijk ook geweldig om - naast de zich opbouwende Kunsttoren - te zien hoe ver Galileo Galilei inmiddels de sterren in kon kijken.
Want de wetenschap, in die tijd, wilde zich ook niet laten kennen.
Het is op allerlei gebied in die tijd, een drukte (!) van belang.